Uuden domain-nimen ostaminen - opas suomalaisesta näkökulmasta

Uuden verkkotunnuksen (eli domain-nimen) hankinta on jännittävä askel kohti oman verkkosivuston tai palvelun perustamista. Suomessa domainin ostamiseen liittyy joitakin erityispiirteitä, kuten .fi-päätteisen domainin rekisteröintivaatimukset ja kotimaisten palveluntarjoajien käyttö.

Tässä oppaassa kerromme vaihe vaiheelta, miten domain ostetaan suomalaisesta näkökulmasta. Käymme läpi mitä domainit ovat, .fi-domainin ja kansainvälisten domainien erot, rekisteröintiprosessin vaiheet, vertailemme suosittuja kotimaisia domain-rekisteröijiä sekä annamme vinkkejä hyvän domain-nimen valitsemiseen.

Lopuksi kerromme, kuinka Domainapuri-palvelu voi auttaa sinua löytämään sopivan domainin ja tarkistamaan sen saatavuuden.

Tervetuloa mukaan oppimaan domainin ostamista!

Mikä on domain-nimi ja mihin sitä tarvitaan?

Domain eli verkkotunnus on yksilöllinen internet-osoite, jota käytetään verkkosivuston löytämiseen. Se on se teksti, jonka kirjoitat selaimen osoiteriville päästäksesi haluamallesi sivulle - esimerkiksi www.yrityksennimi.fi on domain-nimi. Verkkotunnus koostuu yleensä kahdesta osasta: itse nimestä (esim. "yrityksennimi") ja päätteestä (esim. ".fi" tai ".com").

Verkkotunnus on välttämätön, koska sen avulla käyttäjät löytävät perille sivustollesi; ilman sitä sivustosi olisi vaikeasti saavutettavissa IP-osoitteiden takana. Domain toimii myös sähköpostiosoitteissa @-merkin jälkeen - oma verkkotunnus mahdollistaa esimerkiksi yritys@yrityksennimi.fi-tyyppiset sähköpostit.

Hyvä domain-nimi on yrityksellesi digitaalinen katuosoite: se tekee brändistäsi uskottavan verkossa, auttaa asiakkaita muistamaan sinut ja löytämään perille, ja antaa ammattimaisen kuvan toiminnastasi.

Ilman omaa verkkotunnusta yritystoiminta näyttäytyy helposti epävirallisena. Verkkotunnus on siis käytännössä edellytys omalle verkkosivustolle ja tärkeä osa brändisi näkyvyyttä netissä.

.fi-domain vs. kansainväliset domain-päätteet

Kun domainia ostetaan suomalaisesta näkökulmasta, yksi keskeinen päätös on valita verkkotunnuksen pääte eli tunnus, johon domain-nimi loppuu. Suomessa suosituin pääte on .fi, mutta tarjolla on runsaasti muitakin vaihtoehtoja kuten kansainväliset .com, .net, .org sekä monet uudet päätteet (.io, .app, .shop jne.). Seuraavaksi tarkastelemme, miten .fi-domain eroaa ulkomaisista päätteistä ja mitä kannattaa ottaa huomioon päätettä valitessa.

Suomalainen .fi-domain

.fi on Suomen maakooditunnus (ccTLD) ja luonnollinen valinta kotimaiselle yritykselle tai projektille. .fi-verkkotunnus viestii suomalaisuudesta ja luo luottamusta kotimaan yleisössä. .fi-domainin rekisteröintiä valvoo Traficom, ja rekisteröijältä vaaditaan suomalainen henkilötunnus tai y-tunnus(yrityksille) tilausta tehdessä. Tämä johtuu siitä, että domain rekisteröidään aina tietyn henkilön tai yrityksen nimiin ja rekisteröinnin yhteydessä varmistetaan, että rekisteröijä on yksilöitävissä suomalaisella tunnuksella.

Hyvä puoli on, että nykyisin (vuodesta 2016 alkaen) kuka tahansa, myös ulkomaalainen, voi rekisteröidä .fi-domainin kunhan vaadittu suomalainen henkilötunnus/y-tunnus on käytettävissä. .fi-verkkotunnuksissa on myös erityissääntö, että nimi ei saa loukata toisen suojattua nimeä tai tavaramerkkiä - onkin suositeltavaa varmistaa etukäteen, ettei haluamasi nimi ole jonkun toisen rekisteröity brändi. Suomalaiselle kohdeyleisölle .fi on usein paras valinta, koska se kertoo heti sivuston olevan suunnattu Suomeen.

Kansainväliset .com, .net, .org jne.

Kansainväliset päätteet eivät edellytä rekisteröijältä tiettyä kansalaisuutta tai paikallista tunnusta, joten niiden ostaminen on yleensä hyvin suoraviivaista. .com on maailmanlaajuisesti tunnetuin domain-pääte ja sopii lähes kaikille sivustoille. .net ja .org olivat alun perin tarkoitettu verkkoalan toimijoille ja organisaatioille, mutta nykyään niitäkin voi vapaasti käyttää kuka tahansa.

Jos tähtäät kansainvälisille markkinoille tai haluat yleispätevän domainin, .com on varma valinta ja globaalisti arvostettu. Hintaeroja saattaa olla: tyypillisesti .fi-domain maksaa noin 12-20 € vuodessa, kun esimerkiksi .com/.net/.org -päätteiset domainit maksavat noin 10-15 € vuodessa. Huomaa kuitenkin, että hinnat vaihtelevat rekisteröijän mukaan ja jotkut .com nimet voivat olla hyvinkin kalliita, jopa tuhansia euroja.

Kansainvälisiin domaineihin (esim. .com) on yleensä tarjolla laajemmin rekisteröintipalveluita ympäri maailmaa, ja kilpailu pitää perushinnat edullisina. Rekisteröintiprosessi ulkomaisille päätteille on usein yksinkertainen: et tarvitse henkilötunnusta, ja domainin saa käyttöön täyttämällä perustiedot ja maksamalla rekisteröintimaksun.

Mikä pääte kannattaa valita?

Suomalaiselle yritykselle tai blogille .fi on luonteva, mutta usein suositellaan hankkimaan myös .com-pääte samalle nimelle, jos mahdollista. Näin varmistat, ettei kansainvälistä versiota nimestäsi varata muualle, ja voit palvella myös globaalimpaa yleisöä.

Esimerkiksi Yritys Oy voisi rekisteröidä yritys.fi sekä yritys.com - .fi palvelee kotimaan asiakkaita ja .com tuo kansainvälistä ulottuvuutta sekä suojaa brändiäsi. Mikäli sivustosi kohderyhmä on pelkästään suomalainen, pelkkä .fi riittää pitkälle. Toisaalta jos nimeämisen kannalta sopiva .fi on varattu mutta .com vapaa (tai päinvastoin), voi kansainvälinenkin pääte olla vaihtoehto.

Lisäksi EU-alueella toimiville organisaatioille on .eu-pääte, joka viestii eurooppalaisuudesta. Uudemmat erikoispäätteet (kuten .io, .app, .shop) voivat olla houkuttelevia tietyille toimialoille tai startup-henkisille projekteille, mutta ne ovat yleensä kalliimpia (20-50+ € vuodessa) eivätkä yhtä tunnettuja kaikille käyttäjille.

Yhteenvetona: valitse .fi, jos kohderyhmäsi on Suomessa, ja harkitse rinnalle .com jos haet laajempaa näkyvyyttä tai haluat suojata brändiäsi myös kansainvälisesti.

Miten uuden domainin voi ostaa? Rekisteröintiprosessi vaihe vaiheelta

Uuden domain-nimen ostaminen tapahtuu käytännössä rekisteröintipalvelun kautta. Et voi suoraan "ostaa" domainia itsellesi ikuisiksi ajoiksi, vaan pikemminkin rekisteröit sen käyttöösi tietyksi ajanjaksoksi (yleensä 1-3 vuodeksi kerrallaan, .fi-domainin voi rekisteröidä 1-5 vuodeksi). Rekisteröintiä varten käytetään valtuutettua domain-välittäjää (rekisteröijää), joka hoitaa domainin kirjaamisen rekisteriin puolestasi. Alla on vaiheittainen opas domainin hankintaan:

1. Sopivan domain-nimen keksiminen ja saatavuuden tarkistus

Aivan ensimmäiseksi päätä, mikä domain-nimi halutaan rekisteröidä. Yritä keksiä muutama vaihtoehtoinen nimivaihtoehto siltä varalta, että ensisijainen vaihtoehtosi ei ole vapaa. Kun mielessäsi on hyvä nimi, tarkista domainin saatavuus - eli onko joku muu jo varannut saman nimen.

Saatavuuden voi tarkistaa helposti Domainapurin Tarkista domain-nimi-työkalulla: syötä haluamasi nimi hakukenttään, niin järjestelmä kertoo onko nimi vapaana rekisteröitäväksi. Palvelussamme voit myös antaa pelkän nimiehdotuksen ja järjestelmä tarkistaa automaattisesti, onko se vapaana useilla eri päätteillä samanaikaisesti (jos kirjoitat pelkän nimen ilman päätettä).

Mikäli nimi on jo varattu jonkun muun toimesta, pohdi hieman muunnoksia (esim. lisää jokin sana tai valitse eri pääte) ja kokeile uudestaan. Tärkeää on, että löydät vapaan domain-nimen ennen kuin voit edetä rekisteröintiin.

2. Domain-päätteen valinta

Samalla kun tarkistat nimen saatavuutta, päätä minkä päätteisen verkkotunnuksen haluat ostaa. Kuten edellä käsiteltiin, kotimainen .fi on hyvä valinta suomalaisille sivustoille, mutta harkitse myös .com tai muita päätteitä tarpeen mukaan.

Hakutyökalumme näyttää useita vaihtoehtoja: esimerkiksi jos haet "yritysnimi", palvelu voi näyttää yritysnimi.fi, yritysnimi.com, yritysnimi.net jne. ja onko kukin vapaana. Valitse niistä sopivat.

Voit myös rekisteröidä useamman päätteellä olevan domainin kerralla (moni yritys ottaa sekä .fi että .com). Muistathan, että .fi-domainin rekisteröinti vaatii suomalaisen henkilötunnuksen tai y-tunnuksen, kun taas kansainväliset eivät tätä vaadi - tästä mainitaan yleensä rekisteröintilomakkeella.

3. Rekisteröijän valinta ja tilauksen tekeminen

Seuraavaksi valitse, minkä palveluntarjoajan kautta ostat domainin. Kotimaisia rekisteröijiä on useita. Valinnan voit tehdä hintojen, palvelun laadun tai vaikkapa aiempien kokemusten perusteella.

Kun olet päättänyt palvelun, siirry rekisteröijän verkkosivuille ja aloita domainin tilaaminen. Useimpien rekisteröijien sivuilla prosessi menee näin: etsit halutun domainin, lisäät sen ostoskoriin ja siirryt tilaamaan / kassalle.

Sinua pyydetään täyttämään tilaajalle (domainin tulevalle omistajalle) kuuluvat tiedot. Yksityishenkilönä rekisteröidessä syötetään nimi, osoite, puhelin, sähköposti - ja .fi-domainin tapauksessa henkilötunnus. Yrityksenä rekisteröitäessä annetaan yrityksen nimi, y-tunnus sekä yhteyshenkilön tiedot.

On tärkeää täyttää tiedot oikein ja huolellisesti, sillä ne kirjautuvat domainin WhoIs-tietorekisteriin. Joillakin päätteillä (ei .fi:llä) voit ostaa myös yksityisyyden suojan erikseen, mikä piilottaa henkilötietosi julkisesta rekisteristä - tämä on valinnainen lisäpalvelu. Kun tilaajatiedot on annettu ja domain on vahvistettu ostoskoriin, voit siirtyä maksamaan.

4. Maksu ja rekisteröinnin vahvistus

Suorita tilauksen maksu rekisteröijän tarjoamalla tavalla (yleensä verkkopankki, kortti tai lasku). Domainin rekisteröintimaksu on tyypillisesti vuosimaksu yhdestä vuodesta; voit usein valita useamman vuoden kerralla (esim. 2-3 vuotta, .fi:llä enintään 5 vuotta).

Kun maksu on tehty, rekisteröijä välittää domain-hakemuksen eteenpäin: .fi-domainissa tieto menee Traficomin rekisteriin ja muissa päätteissä kyseisen päätteestä vastaavaan rekisteriin (kuten ICANNin alaisiin rekistereihin).

Prosessi on yleensä automatisoitu ja nopea - usein domain rekisteröityy muutamassa minuutissa maksun jälkeen. Saat todennäköisesti sähköpostiisi vahvistusviestin, kun domain on onnistuneesti rekisteröity sinulle.

5. Domainin käyttöönotto

Kun domain on rekisteröity, se on periaatteessa sinun hallussasi, mutta ei vielä välttämättä ohjaa mihinkään sivustoon. Jos sinulla on jo webhotelli tai verkkosivusto, sinun tulee asettaa domain ohjaamaan sivustollesi.

Monesti domainin oston yhteydessä rekisteröijä tarjoaa mahdollisuuden liittää domain esimerkiksi heidän webhotellipalveluun tai antaa nimipalvelintiedot. Jos hankit domainin erillään webhotellista, voit hyödyntää rekisteröijän domainhallintatyökaluja: esimerkiksi asettaa nimipalvelimet (DNS) kohdalleen tai käyttää domainparkki-ominaisuutta.

Domain pitää "ohjata" haluttuun palveluun, jotta käytännössä esim. www.yrityksennimi.fi avaa kotisivusi. Useimmat suomalaiset rekisteröijät auttavat tässä, ja monilla on ilmaisena lisäpalveluna DNS-hallinta, jolla voit kytkeä domainin esimerkiksi webhotelliisi.

Domain on nyt ostettu ja rekisteröity omistukseesi - onneksi olkoon! Muista merkitä kalenteriin domainin uusimispäivä, sillä vuoden kuluttua (tai valitsemasi kauden loputtua) domain on uusittava eli maksettava uudestaan seuraavasta kaudesta, jottei se vapaudu muiden rekisteröitäväksi. Yleensä rekisteröijä lähettää kyllä hyvissä ajoin muistutuksia ennen domainin vanhentumista.

Lyhyesti sanottuna domainin rekisteröinti etenee näin: etsi vapaa nimi, laita se ostoskoriin rekisteröijän sivuilla, syötä tietosi, maksa maksu ja odota vahvistus - ja domain siirtyy hallintaasi. Tämän jälkeen voit keskittyä sivuston rakentamiseen tai muuhun käyttöön.

Kotimaiset domain-rekisteröijät: Zoner, Hostaan, Hostingpalvelu, Domainkeskus

Suomessa on useita luotettavia domain-välittäjiä, joiden kautta voit rekisteröidä niin .fi- kuin ulkomaisiakin domaineja. Paikallisen palveluntarjoajan etuna on usein suomenkielinen asiointi, kotimainen asiakaspalvelu ja .fi-päätteen tuki. Seuraavassa vertaillaan lyhyesti neljää yleisesti käytettyä kotimaista domain-rekisteröijää: Zoner.fi, Hostaan.fi, Hostingpalvelu.fi ja Domainkeskus.com. Kaikki nämä ovat Traficomin virallisia .fi-verkkotunnusvälittäjiä ja tarjoavat myös kansainvälisiä domaineja. Eroja löytyy hinnoissa, käyttöliittymissä ja palvelun ominaisuuksissa:

Zoner.fi

Zoner on kotimainen hosting- ja domain-palveluita tarjoava yritys, joka on tunnettu luotettavuudestaan. Zonerin kautta saat rekisteröityä .fi-domainin sekä yleisimmät kansainväliset päätteet. Hintataso on kohtuullinen - .fi-domain maksaa Zonerilla alkaen noin 12 € + alv/vuosi(ensimmäinen vuosi voi olla joskus kampanjahinnalla edullisempi).

Zoner myös usein sisällyttää domainin hintaan yhden verkkohotellipaketin yhteydessä (esimerkiksi jos ostat webhotellin, saat domainin ilmaiseksi ensimmäiseksi vuodeksi). Zonerin hallintapaneeli on suomenkielinen ja melko helppokäyttöinen, ja heiltä löytyy muitakin palveluita (kuten kotisivukone, sähköposti, SSL-sertifikaatit) samasta paikasta.

Erityisenä plussana Zoner mainostaa 24/7 asiakaspalvelua, mikä tarkoittaa että apua on saatavilla ympäri vuorokauden. Tämä on hyödyllistä, jos kohtaat ongelmia domainin kanssa tai tarvitset tukea nopeasti. Kokemusten perusteella Zoner on hyvä "yhden luukun" periaatteella toimiva palvelu yrityksille: voit hankkia samalla sekä domainin että webhotellin. Käyttäjäkokemukset Zonerista ovat pääosin positiivisia, ja yritys on toiminut alalla pitkään.

Hostaan.fi

Hostaan on suhteellisen uusi suomalainen hosting- ja domainpalvelu, joka on nopeasti kasvattanut suosiotaan. Hostaan on virallinen .fi-domainvälittäjä ja tarjoaa verkkotunnuksia hyvin edullisesti - heidän hinnastossaan esimerkiksi .fi-domainin ensimmäisen vuoden hinta on usein vain parin euron luokkaa (kampanjatarjouksena, esim. 1,25 € + alv ensimmäinen vuosi) ja sen jälkeen noin 15 € + alv per vuosi.

Hostaanin liiketoimintamalli onkin usein tarjota uusi domain lähes ilmaiseksi ensimmäiseksi vuodeksi ja veloittaa normaali hinta jatkovuosista. Tämä tekee aloittamisen halvaksi. Hostaan käyttöliittymä on moderni, ja he painottavat erityisesti WordPress-hostingpalveluita - moni asiakkaista hankkii domainin Hostaan kautta samalla kun ostaa WP-webhotellin.

Hostaan sivusto on selkeä ja suomenkielinen, ja asiakaspalvelu on saanut kehuja nopeudestaan. Jos arvostat edullista hintaa alussa ja olet mahdollisesti ostamassa myös webhotellia, Hostaan on harkitsemisen arvoinen. Muistathan kuitenkin tarkistaa jatkovuosien hinnan, koska suuri alennus ensimmäisestä vuodesta tarkoittaa, että toinen vuosi laskutetaan normaalihinnalla.

Hostaan tarjoaa myös muita palveluita, kuten sähköpostin hallintaa ja tietoturvapalveluja, joten se on varsin kattava palveluntarjoaja pienelle yritykselle tai yhdistykselle.

Hostingpalvelu.fi (Suomen Hostingpalvelu)

Hostingpalvelu.fi on pitkään toiminut kotimainen palvelu, joka on erikoistunut nimensä mukaisesti webhotelli- ja domainpalveluihin. Se on monille tuttu erityisesti edullisista .fi-domainhinnoistaan - .fi-verkkotunnus maksaa Hostingpalvelussa noin 10 € ensimmäiseltä vuodelta ja 14 € seuraavilta vuosilta (alv 0%).

Hinnat sisältävät perusasiat kuten nimipalvelimien käytön ja DNS-hallinnan. Hostingpalvelun sivut ja hallintapaneeli ovat suomeksi, ja niiden käyttö on suoraviivaista. Hostingpalvelu erottuu edukseen sillä, että domainin siirto heille on maksuton (jos sinulla on jo domain muualla ja haluat siirtää sen heidän hallintaansa).

Asiakaspalvelu on saanut kiitosta ystävällisyydestä, vaikkakaan 24/7 tukea he eivät tarjoa - tuki toimii virka-aikoina puhelimitse ja sähköpostilla. Hostingpalvelu tarjoaa myös kotisivukoneen ja webhotelleja, joten voit tarvittaessa tilata koko paketin (domain + sivutila) samasta paikasta.

Yhteenvetona, Hostingpalvelu.fi on hyvä perusvarma valinta, jos haluat edullisen .fi-domainin ja kotimaista palvelua ilman ylimääräisiä kuluja.

Domainkeskus.com

Domainkeskus on suomalainen domainvälittäjä, joka keskittyy nimensä mukaisesti verkkotunnuksiin (tosin heiltäkin saa webhotelleja ja muita palveluja). Domainkeskus on tunnettu kilpailukykyisistä hinnoistaan erityisesti .fi-domainien osalta - heidän julkisen hinnastonsa mukaan .fi-domain rekisteröinti ja uusiminen maksaa noin9 € per vuosi (alv 0%), mikä on erittäin edullinen taso.

Tämä hintaluokka onkin yksi markkinoiden halvimmista Suomessa. Domainkeskus kuitenkin rahoittaa toimintansa osittain muilla tavoin: esimerkiksi kansainvälisissä domaineissa heillä on käytössä malli, jossa ensimmäinen vuosi on halpa, mutta uusiminen huomattavasti kalliimpaa. Esimerkiksi .com-domain Domainkeskuksella: rekisteröinti 15 € / vuosi ja uusiminen 39,99 € / vuosi.

Tällaiseen hinnoitteluun kannattaa kiinnittää huomiota - edullinen avaushinta voi muuttua kalliimmaksi myöhemmin. Domainkeskuksen verkkosivujen käyttöliittymä on asiallinen. Heillä on kattavat toiminnot: voit hallita DNS-asetuksia, tilata sähköpostipalveluita ja jopa VPN-palveluja samasta järjestelmästä.

Domainkeskus on myös erikoistunut uusiin domain-päätteisiin ja listaa satoja erikois-TLD:itä hinnastoineen. Asiakastuki Domainkeskuksella toimii sähköpostitse ja puhelimitse; koska yritys keskittyy domaineihin, osaaminen on yleensä hyvällä tasolla domain-ongelmien ratkaisuissa.

Domainkeskus sopii erityisesti hintatietoiselle käyttäjälle, joka haluaa rekisteröidä useita domain-nimiä edullisesti. Kannattaa vain muistaa tarkistaa jokaisen halutun päätteen uusimiskustannukset, jottei tule yllätyksiä pitkällä tähtäimellä.

Yhteenveto kotimaisista rekisteröijistä

Kaikki yllä mainitut palvelut ajavat asiansa domainin rekisteröinnissä.Hintaerot .fi-domainissa voivat olla muutamia euroja vuodessa (halvimmillaan ~9 € vuodessa, kalleimmillaan ~15 € vuodessa Suomessa). Usein eroja syntyy myös palvelun laajuudessa - esimerkiksi Zoner ja Hostaan tarjoavat laajasti webhotelli- ja sähköpostipalveluita domainin kylkeen, kun taas Domainkeskus on spesifimpi domain-talo.

Käyttöliittymä ja helppokäyttöisyys on pitkälti makuasia: jos arvostat todella modernia UI:ta, Hostaan on panostanut uuteen alustaan, kun taas perinteisempää otetta arvostava voi olla tyytyväinen vaikkapa Domainkeskuksen simppeliin hallintaan. Asiakaspalvelu on kaikilla suomenkielistä; Zoner erottuu 24/7-tuellaan, muilla tuki toimii normaalisti työaikaan.

Suosittelemme vertailemaan ajankohtaiset hinnat ja ominaisuudet: domainin hinta saattaa sisältää eri asioita (joillakin hintaan sisältyy esimerkiksi WHOIS-yksityisyydensuoja tai DNSSEC-suojaus, toisilla ne ovat lisämaksullisia). Kaikki mainitut ovat kuitenkin luotettavia kotimaisia toimijoita, joten perusdomainin rekisteröinnissä et mene pahasti vikaan valitsitpa minkä tahansa niistä.

Ulkomaiset palveluntarjoajat (Namecheap ym.)

Domainin voi ostaa myös ulkomaisilta rekisteröijiltä. Kansainvälisiä suuria domain-registrareja ovat mm. Namecheap, GoDaddy ja Domains.com, joista jokaisella on miljoonia asiakkaita ympäri maailman. Ulkomaisen palvelun käyttämisessä on yleensä etuna erittäin laaja valikoima domain-päätteitä ja joskus edulliset tarjoushinnat erityisesti kansainvälisille domaineille.

Esimerkiksi Namecheap on tunnettu siitä, että sieltä saa .com-, .net- ja muita gTLD-domainia hyvin kilpailukykyisin hinnoin - usein alle 15 dollarilla ensimmäiseksi vuodeksi. Namecheapin käyttöliittymä on englanninkielinen mutta selkeä, ja he tarjoavat mukaan ilmaiseksi WHOIS-yksityisyyden suojan useimmille domaineille, mikä on plussaa. Monet suomalaisetkin ovat ostaneet vaikkapa .com-domainin Namecheapin kautta kustannusten säästämiseksi.

Huomio: .fi-domainin ostaminen onnistuu ulkomaisista palveluista vain, jos kyseinen palvelu on Traficomin hyväksymä .fi-välittäjä. Kaikki suuret kansainväliset rekisteröijät eivät tarjoa .fi-päätettälainkaan (koska se vaatii erillisen välittäjäsopimuksen Suomessa). Esimerkiksi GoDaddy on aiemmin tarjonnut .fi-domainin rekisteröintiä yhteistyössä suomalaisen välittäjän kanssa, mutta monet kuten Namecheap eivät myy .fi-domainia tällä hetkellä suoraan.

Siksi suomalaisen .fi-domainin kohdalla kannattaa yleensä asioida kotimaisen rekisteröijän kanssa. Kansainvälisen .com/.net domainin voi sen sijaan hyvin ostaa ulkomailta, jos kokee edut paremmiksi. Muista kuitenkin, että asiakaspalvelu ja asiointi tapahtuvat silloin englanniksi, eikä esimerkiksi puhelintukea suomeksi ole. Lisäksi maksutavat voivat olla kansainvälisiä (luottokortti, PayPal tms.).

Yhteenvetona: Namecheap on yksi esimerkki ulkomaisesta domain-palvelusta, joka tarjoaa laajan valikoiman domaineja edullisesti ja on luotettava toimija. Jos tarvetta on erikoisemmille päätteille tai haluat säästää muutaman euron kansainvälisten domainien hinnoissa, voit harkita ostoa ulkomaiselta rekisteröijältä. .fi-domainit kuitenkin kannattaa hoitaa kotimaisten kautta suomalaisen tuen ja vaatimusten vuoksi.

Vinkkejä hyvän domain-nimen valintaan

Domainin valinta on tärkeä päätös - hyvä verkkotunnus on helppo muistaa, brändisi näköinen ja pitkäikäinen. Tässä muutamia keskeisiä vinkkejä, jotka kannattaa ottaa huomioon uutta domain-nimeä miettiessä:

Pidä se lyhyenä ja ytimekkäänä

Lyhyt domain on käyttäjän kannalta helpompi. Mitä vähemmän kirjaimia, sen pienempi riski kirjoitusvirheisiin. Yli 15-20 merkkiä pitkä verkkotunnus alkaa olla turhan hankala ja helposti unohtuva. Esimerkiksi example.fion käytännöllisempi kuin esimerkinomainenyritysnimi.fi. Pyri siis tiiviiseen muotoon - yksikin sana tai yhdistelmä riittää yleensä.

Helppo kirjoittaa ja lausua

Vältä nimiä, jotka ovat vaikeita tavata tai selittää puheessa. Jos joudut jatkuvasti tavaamaan domainisi kirjaimia puhelimessa, se ei ole ideaalitilanne. Suosi selkeitä sanoja tai yhdistelmiä. Esimerkiksi oma sukunimi tai yrityksen nimi on hyvä, jos se on helposti kirjoitettava.

Monille suomalaisille toimijoille toimii hyvin suomenkielinen sana tai sanayhdistelmä domainina. Jos kohderyhmä on kansainvälinen, varmista että nimi toimii myös englanniksi (ei sisällä ääkkösiä ainakaan ainoana versiona).

Ääkköset vai ei?

.fi-domain mahdollistaa ääkköset (ä, ö, å) nimen osana, mutta niiden käyttöä ei suositella ensisijaiseksi domainiksi teknisten yhteensopivuusongelmien vuoksi. Esimerkiksi "ääkkönen.fi" on sinänsä rekisteröitävissä, mutta monissa järjestelmissä se näkyy muuntokoodattuna (xn-kknen-fraa.fi) ja käyttäjät saattavat sekoilla sen kanssa.

Jos brändissäsi on ä/ö, voit halutessasi rekisteröidä kaksi versiota: yhden ilman ääkkösiä (esim. aakkonen.fi) ja rinnalle ääkkösellisen, mutta käytä markkinoinnissa pääasiassa sitä ilman erityismerkkejä.

Kuvaa brändiäsi ja toimintaasi

Domainin olisi hyvä kertoa jotain sinusta, yrityksestäsi tai ideastasi. Yleensä paras valinta on yrityksen nimi sellaisenaan. Jos virallinen nimi on pitkä, harkitse lyhennettä tai ytimekästä muotoa siitä.

Domain voi myös kuvastaa toimialaa, kunhan se ei mene geneeriseksi (esim. kodinherkut.fi kertoo enemmän kuin ruoka.fi). Hyvä domain-nimi heijastaa brändisi identiteettiä ja luo oikean mielikuvan. Voit myös yhdistää kaksi sanaa tai lisätä eteen pienen kuvauksen (esim. onnipelit.fi tms.), jos pelkkä yksittäinen sana on varattu.

Vältä pelkkiä avainsanoja ja yliviivoja

Saattaa houkuttaa tunkea hakusanoja domainiin hakukoneoptimoinnin toivossa, mutta hakukonenäkyvyyden kannalta domainin nimessä olevilla avainsanoilla on nykyään vain rajallinen merkitys. Itse asiassa liian geneeriset "SEO-nimet" voivat antaa epäammattimaisen kuvan.

Esimerkiksi halvatlennot.com tyyppiset avainsanakimarat eivät enää automaattisesti nosta sivustoa hakutuloksissa, mutta voivat heikentää brändimielikuvaa. Google ja muut hakukoneet painottavat enemmän sisältöä ja käyttäjäkokemusta kuin domain-nimen avainsanoja. Valitse siis nimi ensisijaisesti brändin, ei hakukoneen miellyttämisen perusteella.

Samoin välttele erikoismerkkejä kuten väliviivoja (-) nimessä, ellei se ole aivan pakollista selkeyden vuoksi. Yksi väliviiva on vielä ok jos se parantaa luettavuutta (esim. sana-sana.fi), mutta useampi viiva näyttää helposti huonolta.

Tarkista tavaramerkit ja lailliset seikat

Ennen rekisteröintiä, tee pieni taustatarkistus. Varmista ettei haluamasi nimi ole suojattu tavaramerkki tai jonkun toisen yrityksen nimi, varsinkaan samalla toimialalla. Tämä on tärkeää etenkin .fi-domainissa, jossa rekisteröinti voidaan perua jos se selvästi vastaa toisen suojattua nimeä ja on rekisteröity vilpillisesti.

Esimerkiksi älä rekisteröi toisen tunnetun brändin nimeä omiin tarkoituksiisi. Voit hyödyntää PRH:n tavaramerkkirekisteriä varmistaaksesi tilanteen etukäteen. Domainapuri-palvelussa on kätevä linkki suoraan EU-tavaramerkkitietokantaan, josta näet helposti tilanteen.

Samoin jos tähtäät kansainvälisille markkinoille, tarkista muiden maidenkin tilanne kriittisten nimien osalta. Pienellä ennakkotyöllä vältät juridiset murheet myöhemmin.

Varmista saatavuus kaikissa kanavissa

Kun olet valinnut domain-nimen, mieti haluatko sen yhteneväisenä myös sosiaalisessa mediassa. Vaikkei tämä ole välttämätöntä, moni brändi arvostaa, että esim. Instagram- tai Facebook-tilin nimi on sama kuin verkkotunnus.

Jos valittu nimi on hyvin yleinen, se saattaa olla jo varattu some-palveluissa. Tämä ei välttämättä estä domainin käyttöä, mutta on hyvä tiedostaa. Myös mahdolliset sukunimi.etunimi.fi -yhdistelmät tms. kannattaa tarkistaa, jos teet henkilöbrändiä.

Ajattomuus ja skaalautuvuus

Valitse nimi, joka palvelee pitkään. Vältä kovin aikaa sidottuja termejä (esim. vuosilukua nimessä, ellei se ole tapahtumasivusto) tai liian rajattua alaa, jos uskot toimintasi laajentuvan.

Esimerkiksi kirpputorihelsinki.fi on ok jos pysyt aina Helsingin kirpputorina, mutta jos laajennat Turkuun tai vaihdat konseptia, nimi kahlitsee. Pyri universaaliin nimeen, joka joustaa liiketoimintasi mukana.

Yhteenvetona: hyvä domain-nimi on lyhyt, selkeä, brändiä tukeva ja helposti muistettava. Käytä hetki aikaa eri vaihtoehtojen pyörittelyyn - voit vaikka kirjoittaa listan nimiehdotuksista ja kysyä mielipidettä kollegalta. Kun sopiva nimi löytyy ja se on vapaa, toimi ripeästi ja rekisteröi se itsellesi ennen kuin joku muu tekee niin.

Miten Domainapuri auttaa oikean domain-nimen löytämisessä?

Domainapuri on kotimainen palvelu, joka on luotu helpottamaan juuri edellä kuvattua prosessia - oikean domain-nimen ideointia ja sen saatavuuden tarkistamista. Domainapuri toimii eräänlaisena verkkotunnusten avustajana: sen tekoälypohjainen työkalu generoi nimiehdotuksia liikeideasi perusteella ja tarkistaa samalla domainien saatavuuden useilla päätteillä. Palvelu on suunniteltu erityisesti suomalaisille käyttäjille, joten se ymmärtää kieltä ja paikallisia tarpeita hyvin.

Domainapurin käyttö on helppoa ja jakautuu kahteen päätoimintoon:

1) Domain-nimien generointi

Jos sinulla ei ole valmista nimiehdotusta mielessä, voit syöttää Domainapuriin kuvauksen yrityksestäsi, projektistasi tai vaikkapa avainsanoja toimialastasi. Palvelun tekoäly generoi tämän pohjalta useita uniikkeja domain-ideoita, jotka voisivat sopia sinulle.

Esimerkiksi syöttämällä kuvauksen "Suomalainen verkkokauppa luonnonkosmetiikalle" Domainapuri saattaa ehdottaa nimiä, jotka liittyvät luontoon ja kauneuteen yhdistäen ne nokkelasti. Ehdotusten tarkoitus on herättää ajatuksia ja löytää ehkä sellainen nimi, jota et itse tullut ajatelleeksi.

Hienona ominaisuutena Domainapuri myös tarkistaa heti ehdotustensa saatavuuden - näet siis välittömästi, onko kukin generaattorin ehdottama nimi vapaana rekisteröitäväksi ja millä päätteillä. Tämä säästää valtavasti aikaa verrattuna manuaaliseen tarkisteluun.

2) Domain-nimen saatavuuden tarkistus

Jos sinulla on jo tietty nimi mielessä, voit käyttää palvelun "Tarkista domain-nimi" -toimintoa. Syötä haluamasi nimi (ilman päätettä tai päätteen kanssa) ja paina tarkista - Domainapuri kertoo onko domain vapaana rekisteröitäväksi.

Erityisen kätevää on se, että jos syötät pelkän nimen ilman päätettä, palvelu tarkistaa automaattisesti yleisimmät päätteet kerralla(kuten .fi, .com, .net, .org) ja näyttää tulokset. Näin näet yhdellä haulla esimerkiksi yrityksennimi.fi onko vapaa, ja samalla yrityksennimi.com,.net jne. Tämä auttaa päättämään, minkä päätteet haluat rekisteröidä. Jos taas haet suoraan tietyllä päätteellä (esim. "yrityksennimi.fi"), palvelu tarkistaa juuri sen.

Miten Domainapuri sitten auttaa varsinaisessa domainin ostamisessa? Kun olet löytänyt hyvän nimen ja todennut sen vapaaksi, Domainapuri ohjaa sinut eteenpäin rekisteröinnissä. Emme itse myy domaineja, mutta toimimme apurina. Käytännössä Domainapuri suosittelee luotettavia rekisteröijätahoja, joilta domainin voi ostaa, ja tarjoaa linkkejä rekisteröintiprosessin pariin.

Palvelu siis auttaa sinua löytämään juuri tarpeisiisi sopivan verkkotunnuksen ja ohjaa sinut luotettavien rekisteröintipalveluiden pariin. Tämä on hyödyllistä, sillä ensikertalaiselle eri domain-firmojen viidakko voi olla sekava - Domainapurin kautta saat kattavan näkemyksen siitä, mistä domain kannattaa hankkia.

Lisäksi Domainapuri kertoo ajankohtaista tietoa domaineihin liittyen oppaiden muodossa (kuten tämä, jota nyt luet). Sivustolta löydät ohjeita rekisteröintiprosessiin, tietoa eri päätteiden vaatimuksista ja hintavertailuja. Voit siis sivistää itseäsi ennen ostopäätöstä.

Yhteenveto

Palvelumme toimii erinomaisena kumppanina domainin hankinnan alkumetreillä: se auttaa ideoinnissa, karsii huonoja nimivaihtoehtoja pois, näyttää nopeasti mitkä domainit ovat vapaita ja lopulta neuvoo sinua eteenpäin kohti domainin rekisteröintiä oikeassa palvelussa. Palvelu peruskäyttö on maksutonta ja se säästää käyttäjän aikaa sekä vaivaa. Domainapurin avulla löydät todennäköisesti parempia nimivaihtoehtoja kuin yksin pohtimalla ja varmistat, ettet huomaamattasi unohda tarkistaa jotakin tärkeää päätettä.

Domain-nimen ostaminen on tärkeä osa verkkonäkyvyyden luomista. Suomesta käsin toimiessa on järkevää hyödyntää .fi-päätettä ja kotimaisia palveluja, mutta tarpeen mukaan myös kansainväliset vaihtoehdot ovat ulottuvillasi. Tärkeintä on valita domain, joka palvelee sinun tai yrityksesi tavoitteita pitkäjänteisesti. Kiinnitä huomiota domainin nimeen - hyvä nimi yhdistettynä sopivaan päätteeseen muodostaa verkkoidentiteettisi perustan ja voi vaikuttaa merkittävästi siihen, miten hyvin sivustosi menestyy.

Käy läpi rekisteröintiprosessin vaiheet huolella: kun teet taustatyöt oikein, domainin hankinta on nopeaa ja sujuvaa. Muista uusia domainisi ajoissa ja suojata brändiäsi rekisteröimällä tarpeelliset päätteet. Jos epävarmuus iskee tai ideat loppuvat kesken, Domainapuri on tukenasialusta loppuun - olipa kyse ideoinnista, saatavuuden tarkistamisesta tai rekisteröintipalvelun valinnasta.

Onnea matkaan oman domainisi hankintaan ja menestystä verkkoprojektiisi!